Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Προθάλαμος Για Την Ελληνική Ποίηση

Τετάρτη 18 Μαρτίου 2009. Οι πρώτες κινήσεις στο χώρο εργασίας είναι μηχανικές και ακολουθούνται από την καθιερωμένη νωχεληκότητα των μεγαλουπόλεων. Μετά από μερικά λεπτά προσμονής οι αισθήσεις επανέρχονται σε φυσιολογικά επίπεδα και τα πρώτα νέα της ελληνικής ειδησιογραφίας ξεφυλλίζονται στις διαδικτυακές σελίδες του υπολογιστή. Στην πλούσια ειδησιογραφία, παραφιλολογία, αμπελοφιλοσοφία των ενημερωτικών portal και των blogs, εμφανίζονται ο Οδυσσέας Ελύτης και o Ελευθέριος Βενιζέλος. Ελάχιστες γραμμές, μικρές αναφορές για τόσο πλούσια πρόσωπα. Κρίμα.

Σαν σήμερα πέθανε ο μεγάλος ποιητής του αιγαίου το 1996. Επιπλέον, 73 χρόνια από τον θάνατο του πολιτικού με το πρωτόγνωρη κοινωνική αντίληψη και ευφυΐα. Σημαντική ημερομηνία για όλους μας.
Η μήπως δεν ήταν για όλους μας; Αληθινά λυπηρό.


Τα προσωπικά βιώματα και η δύναμη της μουσικής παγώνουν τις σκέψεις μου στον Οδυσσέα Ελύτη ή Οδυσσέα Αλεπουδέλη. Η γνωριμία με το έργο του ήρθε με την βοήθεια 2 σημαντικών ανθρώπων. Το πολιτιστικό συνοικέσιο με τον Οδυσσέα Ελύτη έγινε από τον Μίκη Θεοδωράκη συνοδεία με το τραγουδιστικό μεγαλείο του Γρηγόρη Μπιθικώτση. Ήταν και είναι ο προσωπικός μου προθάλαμος για την είσοδο στην ελληνική ποίηση και όχι μόνο. Οι επιρροές στον χαρακτήρα σημαντικές πλούσιες και ρομαντικά απερίγραπτες. Ευγνωμοσύνη.

Το μεγαλείο του έργου του Ελύτη, μοναδικό. Απαράμιλλο, ξεχωριστό και αναλλοίωτο στο χρόνο. Στίχοι του παραμένουν επίκαιροι όσο ποτέ. Η διαπροσωπική σχέση του καθενός μας με τα λόγια, τους στίχους και τα κείμενα, αναπόσπαστο κομμάτι του κόσμου του-μας.

Οφείλουμε να διατηρούμε, να μεταδίδουμε και να κρατάμε ζωντανές τις αναμνήσεις και τα έργα πραγματικά μεγάλων Ελλήνων. Ειδικότερα, σήμερα.....
Ίσως το ρόδο να είναι πραγματικά αμάραντο.
....

Οδυσσέας Ελύτης
(2 Νοεμβρίου 1911 - 18 Μαρτίου 1996)

Αξιον εστίν
Ανάγνωσμα πέμπτο
ι'
Της αγάπης αίματα με πορφύρωσαν
και χαρές ανείδωτες με σκιάσανε
οξειδώθηκα μες στη νοτιά των ανθρώπων
μακρινή μητέρα ρόδο μου αμάραντο

Στ' ανοιχτά του πελάγου με καρτέρεσαν
Με μπομπάρδες τρικάταρτες και μου ρίξανε
αμαρτία μου να 'χα κι εγώ μιαν αγάπη
μακρινή μητέρα ρόδο μου αμάραντο

Τον Ιούλιο κάποτε μισανοίξανε
τα μεγάλα μάτια της μες στα σπλάχνα μου
την παρθένα ζωή μια στιγμή να φωτίσουν
μακρινή μητέρα ρόδο μου αμάραντο

Και από τότε γύρισαν καταπάνω
των αιώνων όργητες ξεφωνίζοντας
"Ο που σ'είδε, στο αίμα να ζει
και στην πέτρα"
μακρινή μητέρα ρόδο μου αμάραντο

της πατρίδας μου πάλο ομοιώθηκα
μες στις πέτρες άνθισα και μεγάλωσα
των φονιάδων το αίμα με φως
ξεπληρώνω
μακρινή μητέρα ρόδο μου αμάραντο

Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
χωρις σχόλια.. Άξιος εστί

Υ.Γ. σιγά μην περιμένουμε απ' τα media παιδεία.. δεν θα σταθούν ποτε άξια για τους άξιους..

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ω γλυκύ μου έαρ

Εγκώμια - Επιτάφιος Θρήνος - Αι γενεαί πάσαι ( Στάση Τρίτη ) Ω γλυκύ μου έαρ, γλυκύτατόν μου Τέκνον, πού έδυ σου το κάλλος; Υιέ Θεού παντάναξ, Θεέ μου πλαστουργέ μου, πώς πάθος κατεδέξω; Έρραναν τον τάφον αι Μυροφόροι μύρα, λίαν πρωί ελθούσαι. Ω Τριάς Θεέ μου, Πατήρ Υιός και Πνεύμα, ελέησον τον κόσμον. Ιδείν την του Υιού σου, Ανάστασιν, Παρθένε, αξίωσον σους δούλους. - Ολόκληρο το τροπάριο εδώ και εδώ [ Φωτογραφία ] : boston

Ένα Aκόμα Tείχος..... Ένα Ακόμα Παράθυρο Στην Ελευθερία Και Το Όνειρο

Μαγεία να μπορείς να μπαίνεις σε μια σκηνή, σε μια εικόνα και σε έναν ήχο. Ο συνδυασμός τους σε ταξιδεύει μακριά, σε μέρη και καταστάσεις που ναι μεν έχεις στο μυαλό σου αλλά δεν μπορείς να φανταστείς. Αυτό το ταξίδι σου προσφέρει ο κινηματογράφος. Μέσα στην διαδικτυακή μου πρωινή βόλτα, παρέα με καφέ και ήλιο, διαβάζω ( ερτ ): Σαν σήμερα το 1940 ... η ναζιστική Γερμανία αρχίζει την κατασκευή τείχους γύρω από το εβ ραϊκό γκέτο στη Βαρσοβία, με σκοπό να εγκλωβιστούν σ' αυτό 400.000 κάτοικοι. Νιώθω το ταξίδι να επαναλαμβάνεται. Πηγαίνω πίσω αρκετά χρόνι α. Ως φοιτητής ψάχνω τρόπο να περάσω ένα ευχάριστο χειμωνιάτικο βράδυ. Νοικιάζω την εκπλη κτική ταινία του Roman Polanski ' 'The pianist'' με την μοναδική ερμηνεία του Adrien Brody. Ρεαλισμός, συναίσθημα, μέσα σε ένα ξεχωριστό μουσικό και σκηνοθετικό κινηματογραφικό δρόμο. Διαβάζοντας τις παραπάνω γραμμές είπα να παρατηρήσω την θέα από το παράθυρο που βρίσκεται μπροστά μου. Το ερέθισμα υπάρχει. Η θέα της γνώσης αξίζ

Σε 'Οσες Γλώσσες Και Να Το Προφέρεις Είναι Μόνο Μία

Ahm(Arabic),Matka(Belarusan),Majka(Bosnian),Mae(BrazilianPortuguese),Majka(Bulgarian), Mati,Majka (Croatian),Abatyse(Czech),Mor(Danish),Moeder,Moer(Dutch),Mother,Mama, Mom(English),Patrino, Panjo(Esperanto),Ema(Estonian),Aiti(Finnish),Mere,Maman(French), Mutter(German), Mana(Greek) , Salentino,Makuahine(Hawaiian),Ma,Maji(Hindi), AnyaFu(Hungarian),Induk,Ibu,Biang,Nyokap(Indonesian), Mathair(Irish),Madre,Mamma (Italian),Okaasan,Haha(Japanese),Amma(Kannada),Daya(Kurdish), Uma(Ladino),Mater(Latin), Motina(Lithuanian),Omm(Maltese),Madre(Norwegian), Mytyr(Old,Greek), Maman(Persian), Matka,Mama(Polish),Mae(Portuguese),Maica(Romanian),Mat'(Russian),Majka(Serbian), Mati(Slovenian),Madre,Mama,Mami(Spanish),Mama,Mzazi,Mzaa(Swahili),Mamma,Mor,Morsa (Swedish), Anne,Ana,Valide(Turkish),Mati(Ukrainian),Mare(Venetian),Mam(Welsh) Σε όσες γλώσσες και να το προφέρεις μάνα είναι μόνο μία. Ξεχωριστή πηγή ζωής, συναισθημάτων και ενέργειας. Χρόνια πολλά μητέρα,μάνα, μανούλα . Αφιερωμένο εξαιρετικά σε όλε