Ένα Aκόμα Tείχος..... Ένα Ακόμα Παράθυρο Στην Ελευθερία Και Το Όνειρο  

Posted by Ibis in , , ,

Μαγεία να μπορείς να μπαίνεις σε μια σκηνή, σε μια εικόνα και σε έναν ήχο. Ο συνδυασμός τους σε ταξιδεύει μακριά, σε μέρη και καταστάσεις που ναι μεν έχεις στο μυαλό σου αλλά δεν μπορείς να φανταστείς. Αυτό το ταξίδι σου προσφέρει ο κινηματογράφος.
Μέσα στην διαδικτυακή μου πρωινή βόλτα, παρέα με καφέ και ήλιο, διαβάζω (ερτ):

Σαν σήμερα το 1940... η ναζιστική Γερμανία αρχίζει την κατασκευή τείχους γύρω από το εβραϊκό γκέτο στη Βαρσοβία, με σκοπό να εγκλωβιστούν σ' αυτό 400.000 κάτοικοι.

Νιώθω το ταξίδι να επαναλαμβάνεται. Πηγαίνω πίσω αρκετά χρόνια. Ως φοιτητής ψάχνω τρόπο να περάσω ένα ευχάριστο χειμωνιάτικο βράδυ. Νοικιάζω την εκπληκτική ταινία του Roman Polanski ''The pianist'' με την μοναδική ερμηνεία του Adrien Brody. Ρεαλισμός, συναίσθημα, μέσα σε ένα ξεχωριστό μουσικό και σκηνοθετικό κινηματογραφικό δρόμο.
Διαβάζοντας τις παραπάνω γραμμές είπα να παρατηρήσω την θέα από το παράθυρο που βρίσκεται μπροστά μου. Το ερέθισμα υπάρχει. Η θέα της γνώσης αξίζει....
Το παρελθόν και το παρόν συνδέονται μέσα στο ίδιο παράθυρο. Είναι η Βαρσοβία και η Παλαιστίνη.

Τα γεγονότα εξελίσσονται στην πρωτεύουσα της Πολωνία όπου εδρεύει το μεγαλύτερο κομμάτι Εβραίων.
Το γκέτο της Βαρσοβίας (Warsaw Ghetto) ξεκινά σαν ιδέα από το Γερμανό κυβερνήτη Hans Frank τον Οκτωβρίου 1940. Σκοπός να δημιουργηθεί ένα μεγάλο τείχος (11 χιλιομέτρων) μέσα στο οποίο να θα ήταν εγκλειστεί μεγάλο πληθυσμιακό κομμάτι Εβραίων πολιτών. Η πολιτική των Ναζί είχε φανεί ένα χρόνο πριν. Είχε απαγορευτεί η εργασία σε δημόσιες υπηρεσίες και βιομηχανία, η μετακίνηση με δημόσια μέσα και μετακίνηση έξω από τα όρια της πόλης χωρίς άδεια. Τέθηκε όριο στα μηνιαία έσοδα κατά κεφαλήν, και απαγορεύτηκε η κατοχή κοσμημάτων και χρυσού. Η παραγωγή ψωμιού δεν επιτρέπονταν.
Οι εκτελέσεις γινόντουσαν για ασήμαντες αφορμές και ο φόβος είχε γίνει κομμάτι ενός προμελετημένου και απαξιωτικού τρόπου ζωής.
Στα στενά όρια του τείχους στριμώχτηκαν 400.000 (37% του πληθυσμού) Εβραίοι καταλαμβάνοντας περιοχή που αντιστοιχούσε στο 2,4% της Βαρσοβίας. 113.000 Πολωνοί είχαν διαταχθεί να εγκαταλείψουν την περιοχή για ευνόητους λόγους. Στα τέλη Νοέμβρη το τείχος κλείνει. Ο μέσος όρος τροφής αντιστοιχεί στο 1/20 απ' ότι στους Γερμανούς πολίτες.
Οι ακριβείς ημερομηνίες των γεγονότων αποκλίνουν μέχρι και ένα μήνα.
Πείνα, βασανιστήρια και εκτελέσεις οδήγησαν στον εντυπωσιακό αριθμό 6.000 νεκρών κάθε μήνα. Μέχρι την μεταφορά στα στρατόπεδα συγκέντρωσης και την χρήση αερίων, το 1/6 του πληθυσμού (100.000) είχαν είδη πεθάνει. Σκοπός ήταν αποκλειστικά η εξόντωση. Αντίσταση υπήρχε, αλλά μπροστά στο μίσος και την μανία του φασισμού φαίνονταν πολύ μικρή.
Στην πορεία όμως τα πράγματα άλλαζαν, κυρίως μετά τις πρώτες ομαδικές δολοφονίες με αέρια. Στις 18 Ιανουαρίου 1943 γίνεται η πρώτη ένοπλη αντίσταση. Οι αντιστασιακές ομάδες με ελαφρύ οπλισμό κατάφερναν απώλειες στον εχθρό.
Το οριστικό τέλος έρχεται στις 19 Απριλίου του 1943. Οι Γερμανοί μπαίνουν στο γκέτο. Ο υποστράτηγος των Ες Ες Στρόουπ (Jurgen Sroop) διατάζει να καούν και να καταστραφούν όλες οι κατοικίες. Ήταν ''Η μεγάλη επιχείρηση'' όπως την ονόμασαν οι Γερμανοί.
Κάποιοι μπόρεσαν να διαφύγουν στην ύπαιθρο μέσα από τους υπονόμους όπου είχαν απομείνει για πολλές μέρες. H περιοχή του γκέτο είχε καταστραφεί σχεδόν ολοσχερώς(photo1, photo2, photo3).
Ο Στρόουπ έγραψε στην αναφορά του''Δεν υπάρχουν πια εβραϊκές κατοικίες στην Βαρσοβία''.
Η εικόνα είναι από το μνημείο στην Βαρσοβία, που είναι αφιερωμένο στους ήρωες του γκέτο.
Σήμερα διασώζονται κάποια τμήματα του τείχους αλλά και οι γραμμές που το οριοθετούσαν. Περισσότερα εδώ.

Το εντυπωσιακό είναι ότι η ιστορία μάλλον κάνει κύκλους Οι Ισραηλινοί χτίζουν σταδιακά το τείχος της Παλαιστίνης με σκοπό τον αποκλεισμό του παλαιστινιακού λαού. Μήπως δεν είναι μόνο αυτό?
Δεν έμαθαν, δεν θυμήθηκαν? Άφησαν την ιστορία να περάσει από μπροστά τους?
Ίσως είναι το remake μια παλιάς ταινίας με το θύμα να γίνεται θύτης. Σπάνια εναλλαγή ρόλων.

Πολωνία, Γερμανία, Ισραήλ. Πόσα τείχη ακόμα θα ακολουθήσουν?
Τελικά η θέα έχει του ίδιους πρωταγωνιστές.

Θετικό σημάδι των καιρών ότι τα τείχη εμπνέουν και γίνονται παράθυρο στην ελευθερία και το όνειρο.

Προτεινόμενα links : http://www.stopthewall.org/

Πληροφορίες για την βραβευμένη ταινία εδώ :Info1 , Info2
Πηγές : 1 , 2 , 3 , 4 , 5, 6, 7 , 8

*Η πρώτη φωτογραφία είναι από το deviantart

Η μουσική επιλογή προέρχεται από την ταινία Amelie και το κομμάτι είναι Comptine d'un autre ete του Yann Tiersen. Ας κρατήσουμε την θετική μουσική αύρα του Yann Tiersen.



This entry was posted on 26 Νοε 2008 at Τετάρτη, Νοεμβρίου 26, 2008 and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

5 comments

Οι 2 τελευταίες εικόνες έχουν δημιουργηθεί από τον Banksy. Για όσους δε τον ξέρουν ο καλλιτέχνης δραστηριοποιείται κυρίως στην Αγγλία τα τελευταία χρόνια με stencil πάνω σε τοίχους πεζοδρόμια αλλά και έργα τέχνης (!!!). Δεν μιλάμε για έναν απλό guerrilla artist, έχει προχωρήσει την τέχνη του grafity σε άλλο επίπεδο! Και από πλευρά "εικόνας" αλλά και από πλευρά "μηνύματος".

Εντύπωση μου είχε κάνει το Project με την Paris Hilton όπου είχε αλλάξει σε διάσπαρτα δισκοπωλεία της Αγγλίας 500 cd της καλλιτέχνιδος (?) με δικιές του version. Το cd είχε ένα remix με ατάκες της Paris αλλά το αποκορύφωμα ήταν το bootleg όπου τις πειραγμένες photo συμπλήρωναν ατάκες όπως "Why am I Famous?, What Have I Done?", "Ι'm way to Rich for You".

Δε παραθέτω link, υπάρχουν άπειρες σελίδες στο net για τον εν λόγο κύριο, εγώ προσωπικά διαθέτω στη συλλογή μου ένα από τα βιβλία του. Πάντως ένα googlάρισμα θα το πρότεινα... αξίζει!

Κλείνοντας αυτό το μεγάααααααλο σχόλιο θα πω κάτι πιο σχετικό φίλε George :) Τα stencil του Banksy πάνω στο τοίχος του Βερολίνου τα έχουν τραγουδήσει και οι Active Member στο τραγούδι τους "Τι άλλο φοβάσαι"... Σου δίνω μια γεύση από τους στοίχους!

Τι άλλο φοβάσαι πες μου και θα γίνω…
Αλγερινός που ξημερώνεται σε γαλλικά λιμάνια
και μάτια που κοιτούν από πασαμοντάνια·
Τούρκος αναλφάβητος που ζει στο Γκάζι
και μορφωμένος Αλβανός που σε τρομάζει·
στο τοίχος της ντροπής stencil απ’ τον Banksy
κι ο εφιάλτης σου πριν να χαράξει.

Πες μου, τι άλλο φοβάσαι και θα γίνω…

27/11/08, 9:26 μ.μ.

Είσαι σωστός Βασίλης.
Το έχω δει και εγώ τον καλλιτέχνη.
Είναι εντυπωσιακός κυρίως με τα μνματα που περνά από τα έργα του.

Μάλλον θα ασχοληθούμε μαζί του στην πορεία.

28/11/08, 8:52 μ.μ.

ti omorfo videaki!
afinei mia geysi romantikis, eytyxismenis 8lipsis
...eidika ama analogisteis oti tosa xamogela pou esvisan, toses psyxes pou xa8ikan, toses kardies pou 8rynisan, den itan arketa gia na didaksoun ston kosmo pws prepei na stamatisei to kako!
opws poly swsta eipes, i istoria kanei kyklous, anakuklwnetai ksana kai ksana, kanontas mas isws na skeftomaste pws i an8rwpini fysi den epidexetai tetoiou eidous didaxes...
den exw alla logia...

(parempiptontws an den se peirazei 8a i8ela na xrisimopoihsw ki egw ayto to videaki gia ena keimeno pou 8a grapsw sto istologin, me entelws diaforetiko periexomeno...ean den yparxei provlima, dwse to prasino fws ston vasileio :P eyxaristw poly! )

2/12/08, 5:20 μ.μ.

Kai fysika mporeis na valeis to videaki......
allwste to istologin einai adelfo swmatoblog......

Oso gia to kommati einai to agaphmeno mou soundtrack.....epireastika k apo thn tainia Pianistas......

Apla mousiko taksidi

4/12/08, 8:42 μ.μ.
Ανώνυμος  

Καλησπέρα..Θα ήθελα απλά να αφήσω κι εγώ ένα σχόλιο αναφορικά με το αριστουργηματικό κομμάτι του Yann Tiersen λέγοντας ότι είναι αδιαμφισβήτητα η πιο ταξιδιάρικη μελωδία που με έχει κατακτήσει…Σε μεταφέρει σε μέρη αλλοτινά και ξεδιπλώνει στιγμές ,των οποίων η γλυκύτητα μπορεί να έχει ξεχαστεί…Ενσταλάζει ρομαντισμό και αναδύει μια γλυκιά μελαγχολία, χαρίζοντας σου ταυτόχρονα μια παιδική περιέργεια και διάθεση για τη ζωή και τα μυστικά της…Το κομμάτι αυτό (για μένα τουλάχιστον) συναντά τη μαγεία που μπορεί να κρύβει ένας πίνακας, όπου πίσω από μια προφανή εικόνα σου αποκαλύπτει εκατοντάδες άλλες και σε καθιστά δημιουργό άλλων, κρυφών..Σε πλημμυρίζει με χιλιάδες χρώματα και σου φανερώνει συναισθήματα όμοια με γλυκόπικρης σοκολάτας…

24/1/09, 9:56 μ.μ.

Δημοσίευση σχολίου