Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το τραγούδι που τάραξε τις σχέσεις Μελίνας Μάνου - 16 χρόνια από τον θάνατο του Μάνου Χαντζιδάκι

melina  
Προσωπικότητα εκρηκτική, αντιδραστική και πολυδιάστατη. Παρεξηγημένος, δακτυλοδεικτούμενος και πολιτικά αντιδραστικός.
Από τα ρεμπέτικα, στην συμφωνική μουσική, στο βαλς των χαμένων ονείρων και στον σταρ Φλωρινιώτη που παρουσιάζει στην ραδιοφωνική του εκπομπή στο κρατικό ραδιόφωνο.

16 χρόνια από το θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι το ibis blog ξεδιπλώνει την ιστορία που κρύβεται πίσω από την ταινία «Ποτέ την Κυριακή» και το τραγούδι «Τα παιδιά του Πειραιά» :
Melina 2 
Το 1958 ο του Ζιλ Ντασέν  ετοιμάζει την ταινία με πρωταγωνίστρια την Μελίνα Μερκούρη και ο ίδιος παίζει τον δεύτερο ρόλο του Αμερικανού τουρίστα. Οι συντελεστές προτείνουν στον Μάνο Χατζιδάκι να συνθέσει την μουσική ενώ ίδιος αντιδρά έντονα στην πρόταση κάτι το οποίο είχε κάνει σε πολλές κινηματογραφικές προτάσεις.
Μετά από καθυστερήσεις και πιέσεις ο συνθέτης δημιουργεί πρόχειρα το τραγούδι «Τα παιδιά του Πειραιά». Η ταινία  «Ποτέ την Κυριακή» κερδίζει το Όσκαρ καλύτερου τραγουδιού.



Ο Μάνος Χατζιδάκις έτρεφε σημαντική αντιπάθεια για το τραγούδι, η οποία τον ωθεί στο να πουλήσει τα δικαιώματα. Μετά την βράβευση το τραγούδι γίνεται παγκόσμια επιτυχία και κατατάσσεται  στα δέκα εμπορικότερα του 20ού αιώνα.


Η ταινία μεταφέρεται στο θέατρο και προβάλλεται στην Αμερική με την σκηνοθεσία του Ζιλ Ντασέν και την μουσική επιμέλεια του Χατζιδάκι .
Δημοσιεύματα της εποχής που αναφέρονταν στα πνευματικά δικαιώματα  του τραγουδιού ταράσσουν τις σχέσεις των δύο ανδρών αλλά και της Μελίνας με τον Χατζιδάκι. Δημόσιες επιστολές, δικηγόροι, κόντρες και καυστικές δηλώσεις χαρακτηρίζουν τις σχέσεις τους.


Σε συναυλία του 1961 ο συνθέτης αρνείται στην Μελίνα -μετά από επιθυμία του κοινού- να ερμηνεύσει «Τα παιδιά του Πειραιά» και μια νέα κόντρα πυροδοτείται μεταξύ του ζεύγους και του Χατζιδάκις.
Και όμως η σχέση της Μελίνα Μερκούρη με τον μεγάλο Έλληνα συνθέτη ήταν καρμική. Ο ίδιος δηλώνει (εικόνα)


Melina 4

Η Μελίνα αναφέρει
«Τον αγαπούσα και τον αγαπώ, αν και υπάρχει μια άσχημη πλευρά στον χαρακτήρα του που πολλές φορές έχει κάνει την αγάπη μου λύσσα».
Όπως πηγές της εποχής αναγράφουν μετά από περίοδο σιωπής, συγκρούσεων, οι σχέσεις τους αποκαταστάθηκαν  το 1994 σε δωμάτιο νοσοκομείου της Νέας Υόρκης, όταν οι δύο τραγούδησαν μαζί «Χάρτινο το φεγγαράκι».


[Οι φωτογραφίες προέρχονται από το δίσκο του Μάνου Χατζιδάκι "Η Μελίνα του Μάνου" ]

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ω γλυκύ μου έαρ

Εγκώμια - Επιτάφιος Θρήνος - Αι γενεαί πάσαι
( Στάση Τρίτη )


Ω γλυκύ μου έαρ, γλυκύτατόν μου Τέκνον, πού έδυ σου το κάλλος;
Υιέ Θεού παντάναξ, Θεέ μου πλαστουργέ μου, πώς πάθος κατεδέξω;

Έρραναν τον τάφον αι Μυροφόροι μύρα, λίαν πρωί ελθούσαι.
Ω Τριάς Θεέ μου, Πατήρ Υιός και Πνεύμα, ελέησον τον κόσμον.
Ιδείν την του Υιού σου, Ανάστασιν, Παρθένε, αξίωσον σους δούλους.

- Ολόκληρο το τροπάριο εδώ και εδώ

[ Φωτογραφία ] : boston

18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας – Έτος Αφιερωμένο στον Γιάννη Ρίτσο

Το 2009 συμπληρώνονται 100 χρόνια από την γέννηση του Γιάννη Ρίτσου και η χρονιά που διανύουμε είναι αφιερωμένη στον Έλληνα ποιητή. Το ibis blog συνεχίζει τις αναφορές του σπουδαίο πνευματικό και σας παρουσιάζει τα 18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας. Μια σπουδαία ποιητική αναφορά που ίσως αποτελεί την πιο εκφραστική,συναισθηματική και συνάμα πλούσια γλαφυρή, περιγραφή της ελληνικής ψυχοσύνθεσης. Την ρωμιοσύνη μην την κλαις.....
Ο Γιάννη Ρίτσος συλλαμβάνεται από την χούντα και εξορίζεται στην Γυάρο, την Σάμο και την Λέρο. Κάτω από δύσκολες συνθήκες ο ποιητής συνθέτει τα ποιήματα και τα στέλνει κρυφά στον αυτοεξόριστο Μίκη που βρίσκεται στην Γαλλία. Ο ποιητής γράφει τα τετράστιχα μετά από παρότρυνση του Έλληνα μουσικοσυνθέτη. Ο Μίκης βρίσκεται στο Παρίσι και μελοποιεί (1971 – 1973) τα 18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας τα οποία παρουσιάζονται στις 17/01/73 στο Albert Hall. Η επιρροή στο στίχο από τις κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα της εποχής είναι κάτι παραπάνω από εμφανής.

Ο Βασιλιάς του Σωρού – μέρος πρώτο

Τα 4 blogs (αντιπάριος, antipariafwni, ibis, antiparos-blog) σας παρουσιάζουν το Τζιμάκο στην παράσταση για ένα ρόλο “Ο Βασιλιάς του Σωρού” Παίζουν: Τ.Π.(Τζίμης Πανούσης στο ρόλο του βασιλιά) Α.Κ.(Αθανασία Κουρέτα στο ρόλο του ρεπόρτερ) BL.(οι τέσσερις Bloggers στο ρόλο τους)
Τ.Π.: Να αρχίσω;

BL: Εμείς έχουμε ετοιμάσει κάποιες ερωτήσεις που θα σου υποβάλλουμε, ό,τι δεν θέλεις να απαντήσεις το προσπερνάμε. Αλλά άμα θες να πεις πρώτα κάτι πες το.

Τ.Π.: Να βάλουμε ένα τίτλο αρχικά σ’ αυτό… ένα τελεσίγραφο, έναν τίτλο τελεσίγραφο.. “ΜΑΥΡΟΧΡΗΜΑΤΑΔΕΣ ΝΑ ΦΥΓΕΤΕ ΝΑ ΠΑΤΕ ΑΛΛΟΥ’’. Είναι ένα τελεσίγραφο από τον Τζιπάκο, παλιά ήμουνα Τζιμάκος. Λανσάρω ένα παρατσούκλι όπως συνηθίζεται εδώ στο νησί, όλοι εδώ έχουν τα παρατσούκλια τους. Εγώ δεν είμαι Δημήτρης, είμαι Τζίμης και είναι τελείως διαφορετικό. Το όνομα είναι πολύ σημαντικό, αλλά θα τα πούμε και μετά αυτά. Πες μου την πρώτη ερώτηση.

Α.Κ.: Πόσο αντιπαρόψυχος αισθάνεσαι;

Τ.Π.: Εγώ αισθάνομαι αντιπάριος… Όχι γέννημα, θρέμμα. Είμαι εδώ από το βρώμικο ‘…