Την ώρα που η Ελλάδα απουσιάζει από τις εκδηλώσεις για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδας Κινητικότητας (http://www.mobilityweek.eu/)καλούμαστε συμβολικά να αφήσουμε τα πολυαγαπημένα μας αυτοκίνητα(ο πληθυντικός είναι παραπάνω από σκόπιμος)και να κυκλοφορήσουμε στους δρόμους των μεγαλουπόλεων. Άραγε μπορούμε; Έχουμε την παιδεία και κυρίως τις υποδομές για να παραγκωνίζουμε τον σύγχρονο θεό της ελληνικής καθημερινότητας. O νεολληνισμός του Cayenne και του παράνομα παρκαρισμένου X5 μας το επιτρέπουν;
Εργαλείο ή τροχοπέδη; Ευτυχία ή δυστυχία; Χρονική εξοικονόμηση ή σπατάλη; Ποδήλατο ή αυτοκίνητο;
Ας δώσουμε τις απαντήσεις μας όχι μόνο σήμερα 22 Σεπτεμβρίου Παγκόσμια Μέρα Χωρίς Αυτοκίνητο αλλά και τις επόμενες 364 μέρες. Μια μέρα δεν είναι αρκετή.
Ακολουθούν τα ελληνικά “νούμερα”:
- To 2012 το 95% των βασικών οδικών αξόνων θα είναι σε κατάσταση κορεσμού έναντι 55% σήμερα.
- Για το διάστημα 1995 - 2005 τα μηχανοκίνητα τροχοφόρα είναι υπεύθυνα για 19.000 νεκρούς, 33.995 βαριά και 240.743 ελαφρά τραυματίες.
- 35.000 οχήματα είναι σταθμευμένα παράνομα καθημερινά στο κέντρο της Αθήνας.
- Το 2004 δαπανήθηκαν 140.000.000 ευρώ για διαφημίσεις αυτοκινήτων.
- Το 80% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης οφείλεται στους ρύπους των αυτοκινήτων.
- Κάθε χρόνο στο λεκανοπέδιο Αττικής κυκλοφορούν 150.000 νέα οχήματα με τον αριθμό τους να αγγίζει τα 3 εκατ. Ι.X.
- Από το 1990 τα αυτοκίνητα έχουν αυξηθεί κατά 190%.
- Η μέση ωριαία ταχύτητα σε κεντρικές αρτηρίες της Ελλάδας από τα 15-20 χλμ. ανά ώρα που είναι σήμερα θα μειωθεί στα 5-7 χλμ/ώρα.
- Για κάθε 2 κατοίκους αντιστοιχεί ένα αυτοκίνητο.
- O δείκτης ιδιοκτησία από το 1996(248) έχει αυξηθεί σε ποσοστό 40% ( 2005, 407)
- Στην μέση εβδομαδιαία χρήση Ι.Χ στην Ευρωπαϊκή Ένωση η Ελλάδα αναδεικνύεται πρωταθλήτρια μπροστά από Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία.(Γράφημα)
- Στο μέσο αριθμός εβδομαδιαίων διαδρομών μικρότερων του 1 χλμ.(και πάλι στην Ευρωπαϊκή Ένωση)η Ελλάδα κυριαρχεί με σχετικό συντελεστή 9. Ακολουθούν χαμηλότερα η Ιταλία με 4 και Πορτογαλία,Γαλλία με 2. (Γράφημα)
[Πηγές:] athensvoice , greenpeace, in.gr, enet.gr
Σχόλια
Πάω για ποδήλατο!!! (κάνει καλό στα νεύρα, και την καρδιά μας!)
Είναι πραγματικότητα: Στην Ελλάδα του 2009, στην Ελλάδα των Ολυμπιακών Αγώνων, υπάρχει πόλη με αεροδρόμιο σε απόσταση μόλς 3 χιλιομέτρων από το κέντρο της που δεν διαθέτει αστική συγκοινωνία για να συνδέσει το αεροδρόμιο με την πόλη!!!! Έτσι ο επισκέπτης ή και ο κάτοικος της Κέρκυρας είναι υποχρεωμένος είτε να πάρει ταξί, (με ελάχιστη χρέωση με τσαμπουκά και χωρίς ταξίμετρο τα 8-10 ευρώ) είτε να έχει νοικιάσει αυτοκίνητο, είτε να έχει αγγαρέψει κάποιον να τον μεταφέρει στον προορισμό του. Σε αυτή την πόλη το 1994 έγινε η σύνοδος λκορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και ήταν η τελευταία φορά που έγιναν κάποια έργα στο οδικό δίκτυο από το αροδρόμιο σε μια ακτίνα πέντε δέκα χιλιομέτρων για προφανείς λόγους.
Θεωρώ απαράδεκτο μια ιστορική πλατεία, η Σπιανάδα να μετατρέπεται σε ένα απέραντο πάρκιγκ, επειδή κάποιοι ανεγκέφαλοι τοπικοί άρχοντες το θεώρησαν σαν τρόπο για να γεμίσουν τα ταμεία του Δήμου.
Θεωρώ επίσης απαράδεκτο να υπάρχει κάθε πρωί κυκλοφοριακό πρόβλημα στην είσοδο της πόλης γιατί κάποιοι ανεγκέφαλοι υποχρεώνουν με αυτές τις πολιτικές που ακολουθούν τους κατοίκους να μετακινούνται καθημερινά με το ΙΧ γιατί τελικά αποτελει τη μοναδική λύση στην μετακίνηση.
Θεωρώ επίσης απαράδεκτο να μη μπορώ να πάω στο χωριό μου το Βαλανειό γιατί κάποιοι αποφάσισαν ότι είναι επαρκής συγκοινωνιακή σύνδεση για τα χωριά του νησιού με απόσταση από την πόλη μόλις 30 χμ να έχουν συγκοινωνία δύο φορές την ημέρα, και εξαιτίας των πολύ επιβαρυμένων δρομολογίων και της κακής κατάστασης του οδικού δικτύου να απαιτείται χρόνος διαδρομής πάνω από 1,5 ώρα.
Σε τελική ανάλυση οι αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες θα πρέπει να σηκώνουν το κύριο βάρος των μεταφορών στην Κέρκυρα και όχι να αποτελούν συμπληρωματική επιλογή στο ΙΧ και στο Ταξί.
Θα πρότεινα δε την οργάνωση των συγκοινωνιών στην Κέρκυρα σε τρία επίπεδα:
Αστικό, που θά έχει την αποκλειστική ευθύνη της μετακίνησης στον αστικό ιστό της πόλης με συχνότητα δρομολογίων το πολύ ανα 15λεπτο.
Υπεραστικό με γραμμές κορμούς σε στρατηγικά σημεία του νησιού με συχνότητα δρομολογίων το πολύ ανά ώρα και με δρομολόγια που θα ξεκινάνε από τις παρυφές της πόλης και θα έχουν ανταπόκριση με τα αστικά λεωφορεία
Περιφερειακό όπου λεωφορεία τοπικά θα κάνουν κυκλικές διαδρομές σε απομονωομένα χωριά 4-6 φορές την ημέρα και θα μεταφέρουν τους επιβάτες σε αντίστοιχα σημεία μετεπιβιβασης των Υπεραστικών γραμμών. Η ευθύνη και το κόσττος λειτουργγίας των περιφερειακών γραμμών μπορεί να περάσει στον έλεγχο των ΟΤΑ και της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης με ένταξή τους σε χρηματοδοτικά προγράμματα της ΕΕ για την ανάπτυξη των περιφερειών.
Πιστεύω πως η πρόταση είναι και εφικτή σην εφαρμογή της και επωφελής για όλους.