Ο απεγκλωβισμός των 33 ανθρακωρύχων στην Χιλή προσέγγισε το ενδιαφέρον μεγάλης μάζα πολιτών αλλά και μέσων μαζική ενημέρωσης. Ζωντανές μεταδόσεις και εκτενείς αναφορές κυριάρχησαν στο διαδίκτυο, στα τηλεοπτικά μέσα και στις εφημερίδες.
Ωστόσο πίσω από τους προβολείς των καναλιών, πίσω από την κάψουλα διάσωσης και πίσω από τον λαϊκισμό των συναισθημάτων κρύβεται κάτι που απαιτεί ιδιαίτερες ικανότητες και ταλέντο.
Η ιστορία των 33 εργατών αποτελεί μια σύγχρονη, ρεαλιστική και συνάμα αποθεωτική εκδοχή του social marketing.
Είναι σαν το πολύχρωμο χαλί που καλύπτει το φθαρμένο από το χρόνο πάτωμα και δίνει μια άλλη αίσθηση στο χώρο. Έτσι και το marketing ήρθε να καλύψει τις ατέλειες και να δημιουργήσει ένα κλίμα ικανοποίησης, ευθυμίας και κοινωνικής ομόνοιας.
Η πολιτική ηγεσία της Χιλής, ο επιχειρηματίας(!) πρόεδρος, ο Υπουργός μεταλλείων και αξιοζήλευτοι σύμβουλοι τους άπλωσαν το μεταξωτό χαλί στους πολίτες της χώρας, σε ηγέτες χωρών, και στην παγκόσμια κοινή γνώμη.
Χαμόγελα, πανηγυρισμοί, τεχνολογικά επιτεύγματα, και τηλεοπτικά shows κάλυψαν τις κατασκευαστικές ατέλειες, έθαψαν τους ελλιπείς κανόνες ασφαλείας, τις συνθήκες εργασίας και τις κοινωνικοπολιτικές ευθύνες για μια χώρα με περίπου 700 μεταλλεία.
Μετά από μερικές μέρες ανθρακωρύχοι βγήκαν στους δρόμους απαιτώντας βελτίωση των συνθηκών εργασίας. Το χαλί του social management τους έθαψε κάνοντας τις φωνές τους να σιγήσουν μιας και η εμπορικότητα των 33 συνέχιζε να αποτελεί βασική προτεραιότητα.
Χώρες (μέσα σε αυτές και η Ελλάδα), δημόσια πρόσωπα, εταιρίες μεταλλείων και τεχνολογίας(ο Steve Jobs-Apple προσέφερε i-pods στους διασωθέντες), παραγωγοί ταινιών, δημόσια πρόσωπα, ακόμα και ποδοσφαιρικές ομάδες επιδίωξαν και επιδιώκουν να καρπωθούν από την (εφήμερη) κοινωνική αίγλη των διασωθέντων και να αποκομίσουν σημαντικά οφέλη. Οφέλη κοινωνικά, πολιτικά και κυρίως οικονομικά.
O Steve Jobs διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της Apple προσέφερε δωρεάν i-pods
O Steve Jobs διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της Apple προσέφερε δωρεάν i-pods
Πρόσφατα οι 33 διασωθέντες προσέλαβαν managers και λογιστή για να διαχειριστούν τα έσοδα και τις εμφανίσεις τους. Όχι άδικα, η επιχείρηση διάσωσης μπορεί να μετονομαστεί σε επιχείρηση διασημότητα όπως εύστοχα επισημαίνεται στα tanea.gr
Την ίδια ώρα ο Χιλιανός πρόεδρος συνεχίζει την παγκόσμια περιοδεία του σε ένα ακόμα ανθρακωρυχείο της Κίνας 37 εργαζόμενοι εγκλωβίζονται και μετά από μερικές μέρες πεθαίνουν. Όπως και στο Εκουαδόρ όπου 4 εργάτες χάνουν την ζωή τους σε ορυχείο της περιοχής .
Δυστυχώς αυτή την φορά η NASA δεν μπόρεσε να βοηθήσει, τα υπερσύγχρονα γεωτρύπανα δεν ήταν διαθέσιμα, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης αδιαφορούσαν και οι Κινέζοι πολιτικοί απέδειξαν σημαντική έλλειψη γνώσεων σε τεχνικές social και risk management.
Όσο τα βλέμματα συνεχίζουν να είναι στραμμένα στην λάθος κατεύθυνση η περιπέτεια των Χιλιανών ανθρακωρύχων θα συνεχίζει να αποτελεί αποθεωτικό παράδειγμα του σύγχρονου social marketing.
-Δείτε το φωτογραφικό αφιέρωμα του boston
-Δείτε άλλη μια σπουδαία εκπομπή της εμπόλεμης ζώνης με τίτλο "Θαμμένοι Ζωντανοί"-Η διάσωση με οπτική lego
Σχόλια